Om als lokaal bestuur een goede dienstverlening te kunnen aanbieden, werken wij veel met persoonsgegevens.
Gegevensbescherming worden ernstig genomen. Wij garanderen een gepaste bescherming van je persoonsgegevens. Daarbij baseren wij ons op de voorschriften van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (kortweg AVG of GDPR).
Als overheidsinstantie waken we er over om jouw gegevens uitsluitend te verwerken als we hier een geldige rechtsgrond voor hebben. In hoofdzaak verwerkt het bestuur persoonsgegevens in het kader van een wettelijke opdracht of in het algemeen belang. In een beperkt aantal gevallen doen we dit op basis van een contractuele verbintenis of om de vitale belangen van een natuurlijke persoon te beschermen.
In alle andere gevallen zullen we je vragen om toestemming te geven voor het verwerken van je gegevens. Dat is onder andere het geval voor:
- Het gebruik van cookies op de website
- Gebruik van contactgegevens voor nieuwsbrieven waarvoor je inschrijft
- Je kan deze lijst verder aanvullen met gekende voorbeelden waar je toestemming vraagt. De lijst moet niet exhaustief zijn maar het zorgt natuurlijk voor een grotere transparantie.
- Verwerken van gerichte foto’s en video’s: close-ups, portret
Naast gerichte beelden, maakt het bestuur ook sfeerbeelden (niet-gericht) van haar activiteiten, evenementen en van het openbaar domein. Deze beelden kunnen als illustratiemateriaal gepubliceerd worden via de officiële communicatiekanalen van het bestuur. Hiervoor is geen expliciete toestemming vereist. Wel heb je recht om vergeten te worden ( zie punt ‘Rechten’).
Wij gebruiken jouw gegevens enkel als we er een duidelijk en gerechtvaardigd doel voor hebben vastgelegd. Dit kan enkel:
om een wettelijke verplichting na te komen
voor de goede vervulling van de taak van het lokaal bestuur
wanneer je hiervoor toestemming hebt gegeven
voor de uitvoering van een overeenkomst met jou
om een ernstige bedreiging voor jouw gezondheid te bestrijden
Wanneer je een beroep doet op onze dienstverlening, diensten of producten aankoopt of onze website bezoekt, kan je bepaalde gegevens bij ons achterlaten. Dit kunnen persoonsgegevens zijn die we al dan niet rechtstreeks van jou hebben verkregen.
De gegevens worden gebruikt voor verschillende verwerkingsdoeleinden met variabele bewaringstermijnen.
Wij vragen enkel de strikt noodzakelijke gegevens op en springen hier zorgvuldig mee om. Dit betekent dat onze medewerkers hiermee discreet omspringen, controleren of ze volledig en correct zijn en instaan voor de beveiliging ervan.
Wij geven jouw gegevens niet door aan andere partijen, tenzij er daarvoor een wettelijke basis is.
Wij wisselen jouw gegevens niet uit met een land buiten de Europese Unie of een internationale organisatie.
Via de wetgeving over openbaarheid van bestuur kunnen derden een verzoek om informatie bij ons indienen. Daarbij worden jouw gegevens in principe niet vrijgegeven. In elk geval gaat hier altijd een toetsing aan de privacywetgeving aan vooraf.
Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig voor de uitvoering van onze taak, rekening houdend met de archiefwetgeving. Eén van onze taken is het bijhouden van statistieken. Daarbij worden jouw gegevens steeds geanonimiseerd.
Je hebt de volgende rechten volgens de privacywetgeving:
recht op informatie en inzage: je mag weten of we gegevens van jou hebben, welke dit zijn, op welke manier deze worden gebruikt en je kunt hierover verdere toelichting krijgen.
recht op correctie: als jouw gegevens niet kloppen, mag je ons vragen om deze te verbeteren.
recht op bezwaar: je mag bezwaar maken tegen het gebruik van jouw gegevens en we zullen hieraan voldoen tenzij er hiervoor gerechtvaardigde gronden zijn.
recht om vergeten te worden: je mag ons in principe vragen jouw gegevens te verwijderen, maar als overheid mogen wij hier in de meeste gevallen geen gevolg aan geven.
Zolang aan één van de bovenstaande rechten niet voldaan werd, mag je ons vragen jouw gegevens niet meer te gebruiken.
Je kan je rechten uitoefenen door ons te contacteren. Voor onze contactgegevens, zie onderaan. Je zal steeds je identiteit moeten aantonen. Wij laten binnen één maand weten wat er met jouw verzoek zal gebeuren.
Op onze website maken wij gebruik van de AI-gestuurde chatbot 'Regi' om jou te helpen bij het vinden van informatie en het beantwoorden van jouw vragen. Deze chatrobot analyseert jouw zoekopdrachten en interacties om relevante antwoorden te bieden en je nog sneller door onze website te laten navigeren.
Bij het gebruik van de chatbot kunnen bepaalde gegevens worden verzameld, zoals de inhoud van je zoekopdrachten, je interactiegeschiedenis, en (indien relevant) je contactgegevens indien je deze vrijwillig verstrekt tijdens een gesprek met de chatrobot. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om je beter van dienst te kunnen zijn en worden niet gedeeld met derden.
De chatrobot maakt geen geautomatiseerde beslissingen die juridische of andere significante gevolgen kunnen hebben. Jouw privacy en gegevensveiligheid staan bij ons voorop en alle verwerkte gegevens worden beveiligd volgens de geldende normen.
Op de informatiepagina van Regi, kan je meer informatie terugvinden over hoe onze AI-gestuurde chatrobot werkt en hoe we jouw gegevens beschermen.
Wij maken geen gebruik van profilering.
Wij maken geen gebruik van tracking.
Wij doen niet aan data mining.
Mijn Burgerprofiel is een toepassing die werd ontwikkeld en wordt beheerd door Digitaal Vlaanderen (vroeger agentschap Informatie Vlaanderen). Dit is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Meer info over de privacyverklaring van Mijn Burgerprofiel via deze link.
Dit protocol gaat over de elektronische uitwisseling van persoonsgegevens van Vlaio naar het lokaal bestuur Lint in kader van de hinderpremie.
Heb je vragen, opmerkingen of klachten, laat het dan weten.
Dit kan per e-mail naar secretariaat@lint.be of per brief naar:
Gemeentebestuur Lint
Koning Albertstraat 41, 2547 Lint
Data Protection officer (DPO): dpo@lint.be
Je kan ook klacht indienen bij een toezichthoudende autoriteit:
Gegevensbeschermingsautoriteit: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be
Vlaamse Toezichtscommissie: contact@toezichtcommissie.be of Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel