Een mobiliteitsplan is een gemeentelijk plan dat vastlegt waar de gemeente Lint de volgende vijf tot tien jaar naartoe wil op vlak van mobiliteit.
Het mobiliteitsplan bestaat uit twee grote hoofdstukken:
Het eerste deel is het informatief deel waarin een samenvatting wordt gegeven van de doorlopen fases: de knelpunten, de kansen en doelstellingen, een korte samenvatting van de oriƫntatiefase (fase 1) en de synthesefase (fase 2). Hier wordt ook bondig het gekozen voorkeurscenario beschreven en de planningscontext die een belangrijke rol speelt in Lint.
Het tweede hoofdstuk is het richtinggevend deel waarin dieper ingegaan wordt op de concrete uitwerking van de maatregelen die voor elke vervoerswijze zullen worden genomen. Voor de voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en ten slotte het gemotoriseerd verkeer worden de maatregelen beschreven die zullen worden genomen in het kader van dit nieuwe mobiliteitsplan.
Een dergelijk beleidsplan kan onmogelijk in een korte periode gerealiseerd worden. Daarom zijn er acties aan verbonden, die naar gelang de prioriteit uitgevoerd worden. Een greep uit de acties die bij hoge prioriteit zullen uitgevoerd worden:
- de invoering van een zone 30 in de dorpskern
- de schoolomgevingen krijgen een opwaardering
- blauwe zone (beperkte parkeerduur) in de dorpskern en zones voor langparkeren aan de centrumrand
- ....
Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 25 juni 2024 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd.
Downloads
- Mobiliteitsplan 27062024.pdf4,5 Mb