Verenigingen kunnen feestmateriaal zoals tafels, stoelen, tentoonstellingspanelen, nadarhekken, evenementencontainers, verdeelkasten, kabels en kabelgoten onder bepaalde voorwaarden huren.
Je kan tal van materiaal ontlenen via het lokaal bestuur! Denk aan tafels, stoelen, tentoonstellingspanelen, nadarhekken, verdeelkasten, kabels en kabelgoten.
Hoe doe je dat? Zeer eenvoudig: je vult onderstaand digitaal formulier in. Je vindt daar meteen de aantallen en prijzen terug.
Reserveer hier je uitleenmateriaal
Een enkele uitzondering: de gele pijlen (bewegwijzering) vraag je aan via het onthaal van het gemeentehuis.
Enkele aandachtspunten hiervoor:
- zolang de voorraad strekt
- evenementen van het lokaal bestuur krijgen voorrang
- de pijlen worden door jou opgehaald en zelf teruggebracht
- de ontlening omvat geen bevestigingsmateriaal om de pijlen op te hangen
- de pijlen worden proper teruggebracht: zonder etiketten of zonder tekst/symbolen ed.
- de pijlen kan je ontlenen nadat je evenement goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen (vermeld hierbij dat je de pijlen zal bevestigen op het openbaar domein!)
Aanvragen evenementencontainers en afvaleilandjes
Vraag hier je evenementencontainer aan
Vul de aanvraag digitaal in via het bovenstaande formulier, ten laatste 1 maand voor de activiteit. Liever via papier? Vind je aanvraagformulier via "Downloads" onderaan de pagina en stuur deze nadien door naar omgeving@lint.be of breng dit formulier binnen brengen bij het onthaal van het gemeentehuis.
De voorrijkost voor de evenementencontainers bedraagt € 50,00. Deze kost is ongelimiteerd voor het aantal gewenste containers. De prijs omvat afvaleilandjes én afvalzakken (rest en PMD). Achteraf zal je nog een diftar-afrekening krijgen van IGEAN, voor het aangeboden restafval.
Er zijn grote evenementencontainers (1.100 L) beschikbaar voor restafval en papier & karton. Het is niet mogelijk om een PMD-container te ontlenen.
Voor de keuken- en etensresten van de organisatie kan je een GFT-container (120 L) lenen. In deze container zit een papieren afvalzak en is bedoeld voor het afval van de organisatie, niet voor etensresten van de bezoekers.
Andere fracties die selectief ingezameld moeten worden (groenafval, kga, olie, kaarsresten, textiel,....), moet je als organisator afzonderlijk aanbieden aan het recyclagepark.
Het volledige overzicht van de selectief in te zamelen fracties vind je hier terug
Volgende containers kunnen worden ontleend:
Soort container | Fractie | Aantal | Inhoud |
Evenementencontainer | Restafval via diftar-systeem | 3 | 1.100 L |
Evenementencontainer | Papier & karton | 1 | 1.100 L |
Evenementencontainer | GFT via diftar-systeem | 1 | 120 L |
Afvaleilandjes | 1x restafval en 1x PMD | 5 | 240 L per container |
Opgelet: de afvaleilandjes kan je enkel ontlenen in combinatie van een evenementencontainer, dus niet afzonderlijk. Hierbij wordt er 1 rol per afvalfractie en per evenementencontainer voorzien.
Gebruik de evenementencontainer tijdens en na het evenement
Restafval en GFT worden afgerekend via diftar-systeem, dus goed sorteren is de boodschap!
Opgelet: indien je PMD-zakken, papier & karton of andere afzonderlijke fracties in de evenementencontainer(s) gooit, zal dit aangerekend worden aan de prijs van restafval. Eveneens kan IGEAN de ophaling hierdoor weigeren.
De evenementencontainer(s) moet de avond voor de huis-aan-huisophaling aangeboden worden aan de straatkant: op een duidelijk zichtbare en toegankelijk plaats voor lediging de vuilniswagen. Nadien wordt deze container opgehaald door de technische dienst, ten laatste de eerste werkdag na de lediging.
De evenementencontainer(s) worden zo geplaatst dat ze niet toegankelijk zijn voor het publiek. Dit geldt zowel tijdens het evenement als nadien, om te voorkomen dat hier sluikstort in,op of bij gedumpt wordt. Je staat hier als organisator zelf voor in om dit te bewaken. De kosten voor het ophalen van dit ongewenst afval wordt verrekend op jouw afrekening. Je hebt er dus alle baat bij om de containers veilig te stallen.
Als je merkt dat de evenementencontainer(s) niet geledigd zijn en je hebt de evenementencontainer(s) op tijd en correct aangeboden, geef dit dan door aan omgeving@lint.be én bel naar de infolijn van IGEAN 0800 1 46 46.
Wat zijn de afspraken rond de afvaleilandjes?
De afvaleilandjes worden door de organisatie verspreid over het terrein tijdens het evenement. Je zorgt, na afloop van het evenement, dat de afvaleilandjes niet meer toegankelijk zijn voor het publiek. De ophaling van de afvaleilandjes gebeurt ten laatste op de eerste werkdag na het evenement.
De afvaleilandjes worden na het evenement leeg en proper aangeboden voor ophaling door de technische dienst.
Alternatieven?
Enkele alternatieve afvalophalers zijn:
- Renewi
- Veolia
- Afval Alternatief
- Vanheede
- ...
Lees hier meer hoe je een afvalarm evenement kan organiseren!