Evenementenloket

Als je in Lint een evenement organiseert, als particulier of vanuit een bedrijf, organisatie of vereniging, dan vraag je dit aan via het evenementenloket. In de meeste gevallen heb je een officiële toelating nodig van de burgemeester. 

Wanneer doe je een aanvraag of een melding via het evenementenloket?

Als één van onderstaande vragen op je evenement van toepassing is. 

  • Wanneer het volledige evenement of een gedeelte ervan plaatsvindt op het openbaar domein. 
  • Wanneer je muziek wil spelen, luider dan 85 decibel.*
  • Wanneer je een straat, plein, parking tijdelijk wenst af te sluiten of parkeervrij wil maken.
  • Wanneer je vuur wil gebruiken.
  • Wanneer het gaat om een buurt-, straat- of schoolfeest.
  • Wanneer het gaat om een publieke fuif (zowel binnen als buiten).
  • Wanneer het gaat om een evenement met een politieke of religieuze insteek.
  • Wanneer het gaat om (commerciële) promotie of verkoop op de openbare weg.

*tenzij de zaal Vlarem vergund is 

Waarom doe je een aanvraag? 

  • Een evenement organiseren vraagt een goede voorbereiding en planning. Ben je in orde met de wetgeving en het politiereglement? Wat moet je doen om met de algemene veiligheid, brandveiligheid, verzekeringen, … in orde te zijn? Door het formulier in te vullen overloop je voor jezelf nog eens een aantal mogelijke valkuilen.
  • Door de aanvraag in het evenementenloket worden alle gemeentelijke diensten, brandweer en politie op de hoogte gebracht en -indien nodig- om advies gevraagd. 
  • Door je aanvraag kunnen we ook nagaan of je evenement niet gehinderd wordt door andere evenementen of eventuele (weg)werkzaamheden.
  • Vindt je evenement plaats op het openbaar domein? Dan wordt die inname van openbaar domein tijdens je evenementenaanvraag mee behandeld.

Aanvraagtermijn 

Type evenement Minimum aantal werkdagen op voorhand
Buurtfeest/Straatfeest/Schoolfeest/Eetfestijn Kleine fuif/Bal/Concert/Muziekfestival/Theater (<800 deelnemers) Zomerbar/café-avond Fotoshoot of filmopname op openbaar domein Sportevenement (uitgezonderd wielerwedstrijden) Vuurwerk30 ( = 6 weken)
Grote fuif/Bal/Concert/Muziekfestival/Theater (>800 deelnemers) Rommelmarkt/Garageverkoop/Beurs/Occasionele markt/Braderij Stoet, optocht, doortocht op openbare weg60
Wielerwedstrijd 70

Hoe dien je een aanvraag in? 

De aanvraag gebeurt online via het https://app.eaglebe.com/auth/start. Open dus de toepassing in Google Chrome of Edge en maak hiervoor een account aan.

Wat zijn de voordelen van dit systeem?

  • Je hoeft niet bij elke aanvraag alle contactgegevens opnieuw ingeven.
  • Je kan een deel van de aanvraag invullen en dit later vervolledigen.
  • Je kan ook steeds nagaan in welke stap uw aanvraag zich bevindt.
  • Je kan een eerdere aanvraag kopiëren om ze opnieuw te gebruiken bij de volgende editie van je evenement.

Let op: maak maximum één account aan per vereniging of bedrijf, voor een optimaal gebruik van de toepassing. 

Dien je aanvraag hier in

Start je aanvraag 

Kies het type evenement en doorloop het aanvraagformulier. 

  • Op enkele plaatsen in de aanvraag kan je bestanden toevoegen. Gelieve hier zoveel mogelijk gebruik van te maken om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van het evenement.
    (Per bestand is er een maximum van 10MB)
  • Wanneer je een evenement organiseert en je plaatst tijdelijke constructies zoals een tent, een partytent, eetkraam, EHBO, opblaasbare structuren, nooduitgangen, enz. (minimale informatie voor de veiligheidsdiensten), dan moet je een inplantingsplan indienen tijdens je evenementenaanvraag. Je kan hiervoor Google Maps gebruiken om een inplantingsplan te maken. Dit heeft het voordeel dat het inplantingsplan doorgestuurd kan worden via een link zodat je geen grote bestanden moet uitwisselen. Verder kunnen meerdere mensen aan het plan werken omdat het in de 'cloud' staat. In het aanvraagformulier voor evenementen kan je dan de link naar het inplantingsplan ingeven. Je hebt wel een account nodig om dit te kunnen uitvoeren.
  • Een account aanmaken bij Google Maps doe je via deze link

Op de laatste pagina van het aanvraagformulier, vink je beide vakjes (m.b.t. de algemene voorwaarden en contactinfo) aan. Druk op ‘verzend’ en je aanvraag is ingediend. Je bent als aanvrager zelf verantwoordelijk voor de gegevens die je indient. 

Via mail noreply@eaglebe.com ontvang je:

  • Een bevestiging van indiening of
  • Een eventuele vraag tot bijkomende informatie of
  • Een vergunning van de evenement na goedkeuring door burgemeester of
  • Een weigering na negatief advies van politie, burgemeester of brandweer

Deze mails komen van de afzender ‘Gemeente Lint via EagleBe’ via het mailadres noreply@eaglebe.com. Voeg dit mailadres best toe aan de veilige afzenders en check zeker ook je spam-folder. 

Wielerwedstrijden 

Hiervoor gebeurt een aanvraag bij elke gemeente apart. Je laadt hiervoor een Gpx bestand op.

Ondersteuning communicatie en promotie 

We helpen je graag met de promotie van je evenement. Hiervoor kan je beroep doen op UIT in Vlaanderen. Deze evenementen worden automatisch opgenomen in onze website en in de Lintfo (gemeentelijk infoblad). 

Downloads

  • standaard-voorwaarden.pdf
    407,2 Kb
  • minimale-informatie-voor-de-veiligheidsdiensten---doorsturen-aanvrager-vanaf-800-deelnemeres-of-als-politie-dit-vraagt.pdf
    340 Kb

Contact