Evenementencontainers en afvaleilandjes


Om het afval op het evenement goed in te zamelen kunnen er afvalcontainers en afvaleilandjes gereserveerd worden. 

Aanvragen evenementencontainers en afvaleilandjes

Klik hier om de evenementencontainers te reserveren

Je dient hiervoor de aanvraag uitleenmateriaal invullen via het onderstaande formulier en het ingevulde sjabloon "Aanvraag evenementencontainers", zie bijlagen, ten laatste 1 maand voor de activiteit in te vullen en door te sturen naar omgeving@lint.be of binnen brengen bij het onthaal van het gemeentehuis.

De voorrijkost voor de evenementencontainers bedraagt € 50,00, ongelimiteerd het aantal gewenste containers, in de prijs zitten de afvaleilandjes en afvalzakken (rest en PMD) inbegrepen. Je zal nadien een afrekening krijgen van IGEAN voor het aangeboden restafval. 

Er zijn grote evenementencontainers (1100 L) beschikbaar voor restafval en papier en karton. Het is niet mogelijk om een container te ontlenen voor de fractie PMD.

Voor de keuken- en etensresten van de organisatie is het mogelijk om een GFT-container (120 L) te ontlenen, deze wordt dan voorzien van een papieren afvalzak.
Het is niet bedoeld om hier etensresten van de bezoekers in op te vangen.

Andere fracties die selectief ingezameld moeten worden (groenafval, kga, olie, kaarsresten, textiel,....), moet je als organisator afzonderlijk aanbieden aan het recyclagepark.

 Het volledige overzicht van de selectief in te zamelen fracties vindt u hier terug

Volgende containers kunnen worden ontleend:

  1. Evenementencontainers (restafval) - diftar container (3) - 1100L
  2. Evenementencontainer (papier & karton) - gratis fractie (1) - 1100 L
  3. Evenementencontainer (GFT) - diftar container (1) - 120 L - enkel bedoeld voor keuken- en etensresten van de organisatie
  4. Afvaleilandjes - niet-diftar container (5)
    1 afvaleilandje bestaat uit 1 container REST (240 L) en 1 container PMD (240 L) en banner Mooimakers.
    ! Afvaleilandjes zijn enkel mogelijk bij ontlenen van de evenementencontainer, niet afzonderlijk, er wordt 1 rol per afvalfractie en per evenementencontainer voorzien.

Gebruik evenementencontainer tijdens en na het evenement

Enkel de fracties restafval en GFT worden afgerekend via diftar, dus goed sorteren is de boodschap!

LET OP! Indien je PMD-zakken, papier en karton of andere afzonderlijke fracties in de evenementencontainer(s) aanbiedt zal dit aangerekend worden aan de prijs van restafval. Ook kan de ophaling door IGEAN geweigerd worden.

De afvaleilandjes moeten door door organisatie verspreid worden over het terrein tijdens het evenementen en je zorgt ervoor dat bij afloop van het evenement de afvaleilandjes niet meer toegankelijk zijn voor het publiek. De ophaling van de afvaleilandjes gebeurt ten laatste op de eerste werkdag na het evenement. 

De evenementencontainer(s) worden zo geplaatst dat ze niet toegankelijk zijn voor het publiek, dit geldt zowel tijdens het evenementen als nadien, om te voorkomen dat hier sluikstort in,op of bij gedumpt wordt. Je staat hier als organisator zelf voor in om dit te bewaken, de kosten voor het ophalen van dit ongewenst afval vallen op de verantwoordelijke van de organisatie.

De afvaleilandjes moeten na het evenement leeg en proper aangeboden worden voor ophaling door de technische dienst.
De evenementencontainer(s) moet de avond voor de dag van de huis-aan-huisophaling (zie afvalkalender IGEAN - LINT) aangeboden worden aan de straatkant en op een duidelijk zichtbare en toegankelijk plaats voor lediging de vuilniswagen van IGEAN en wordt nadien opgehaald door de technische dienst, ten laatste de eerste werkdag na de lediging.

Indien de volle evenementencontainer(s) tot de ophaling opgeslagen moet worden, zal je als organisator zelf een geschikte afsluiting (met hekken of achter gesloten deuren) hiervoor moeten voorzien. Dit is om te vermijden dat er sluikstort in,op of bij gedumpt wordt. Je staat hier als organisator zelf voor in om dit te bewaken, de kosten voor het ophalen van dit ongewenst afval vallen op de verantwoordelijke van de organisatie.

Als je merkt dat de evenementencontainer(s) niet geledigd zijn geweest en je hebt de evenementencontainer(s) op tijd en correct aangeboden, geef dit dan door aan omgeving@lint.be en bel naar de infolijn van IGEAN 0800 1 46 46.

Bij specifieke vragen kan je steeds terecht bij dienst Omgeving via omgeving@lint.be of via 03 460 13 30.

Alternatieven?

Als je denkt dat deze aanpak te kostelijk is, als je geen manier hebt om de containers op te slaan tot de huis-aan-huisinzameling of als je een grotere hoeveelheid afval zal hebben dan kan je ook beroep doen op andere afvalophalers.

Enkele alternatieve afvalophalers zijn:

  • Renewi
  • Veolia
  • Afval Alternatief
  • Vanheede

Lees hier meer hoe je een afvalarm evenement kan organiseren!

Downloads

  • Lint_evenementencontainers_aanvraagformulier_sjabloon_.docx
    18,2 Kb
  • Lint_evenementencontainers_aanvraagformulier_sjabloon_.pdf
    41,8 Kb

Contact