Sinds 1 januari 2010 zijn de gemeenten verplicht om een gemeentelijk leegstandsregister bij te houden. Hierin worden al de woningen en gebouwen die gedurende 1 jaar effectief leeg staan geïnventariseerd. Als deze woning reeds 1 jaar op de gemeentelijke inventarislijst staat, wordt de belasting op leegstand toegepast.
Langdurige leegstand van woningen en gebouwen kan er toe leiden dat woningen verwaarloosd geraken, woonbuurten verloederen en woningen of gebouwen - hoewel de behoefte groot is - onbenut blijven. De gemeente wil daarom leegstand vermijden en bestrijden
Een vrijstelling van de leegstandsheffing of een schrapping uit het leegstandsregister kan aangevraagd worden door het terugzenden van het aanvraagformulier naar huisvesting@lint.be .
Tweede verblijven
gebruikt u uw eigendom als tweede verblijf? Bezorg dan het aangifteformulier aan de betrokken dienst. Voeg hierbij ook enkele bewijsstukken toe dat de woning effectief periodiek bewoond wordt (bemeubeld, nutsvoorzieningen,…).
Downloads
- Aanvraagformulier schrapping leegstandsregister83,2 Kb pdf
- Gemeentelijk reglement op het belasten van leegstaande gebouwen en woningen (2021-2025)131,2 Kb pdf
- Aanvraagformulier vrijstelling belasting op leegstaande woningen en gebouwen82,6 Kb pdf
- Gemeentelijk reglement op het inventariseren van leegstaande gebouwen en woningen (2020-2025)108,1 Kb pdf
- Aangifteformulier tweede verblijf271,5 Kb pdf
Contact
Huisvesting
- Adres
- Koning Albertstraat 41 , 2547 Lint Routebeschrijving
- Tel.
- 03 460 13 36
- huisvesting@lint.be