Leegstaande woningen en gebouwen

Sinds 1 januari 2010 zijn de gemeenten verplicht om een gemeentelijk leegstandsregister bij te houden. Hierin worden al de woningen en gebouwen die gedurende 1 jaar effectief leeg staan geïnventariseerd. Als deze woning reeds 1 jaar op de gemeentelijke inventarislijst staat, wordt de belasting op leegstand  toegepast.  

Langdurige leegstand van woningen en gebouwen kan er toe leiden dat woningen verwaarloosd geraken, woonbuurten verloederen en woningen of gebouwen - hoewel de behoefte groot is - onbenut blijven. De gemeente wil daarom leegstand vermijden en bestrijden

Een vrijstelling van de leegstandsheffing of een schrapping uit het leegstandsregister kan aangevraagd worden door het terugzenden van het aanvraagformulier naar huisvesting@lint.be .

Tweede verblijven

gebruikt u uw eigendom als tweede verblijf? Bezorg dan het aangifteformulier aan de betrokken dienst. Voeg hierbij ook enkele bewijsstukken toe dat de woning effectief periodiek bewoond wordt (bemeubeld, nutsvoorzieningen,…).

Maak een afspraak voor meer info

Downloads

  • Aanvraagformulier schrapping leegstandsregister
    83,2 Kb pdf
  • Gemeentelijk reglement op het belasten van leegstaande gebouwen en woningen (2021-2025)
    131,2 Kb pdf
  • Aanvraagformulier vrijstelling belasting op leegstaande woningen en gebouwen
    82,6 Kb pdf
  • Gemeentelijk reglement op het inventariseren van leegstaande gebouwen en woningen (2020-2025)
    108,1 Kb pdf
  • Aangifteformulier tweede verblijf
    271,5 Kb pdf

Contact

Huisvesting

Adres
Koning Albertstraat 41 , 2547 Lint Routebeschrijving
Tel.
03 460 13 36
huisvesting@lint.be